OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 11.02.2019 10:09:28 

Inšpirácie a rady pre maminy na materskej ......

Sebavedomé a šikovné dieťa

Chcete sebavedomé a šikovné dieťa? Čítajte mu!

 
 
Chcete, aby vaše dieťa dobre hovorilo, bolo tvorivé a sebavedomé? Môžete to ovplyvniť, ak budete deťom od najútlejšieho veku čítať knižky.



Hlasné predčítanie učí dieťa jazyk a myslenie, rozvíja jeho pamäť, obrazotvornosť a schopnosť sústredenia, obohacuje ho o vedomosti a vzorce morálneho správania, posilňuje jeho sebavedomie. Navyše, deti, ktorým sa čítava, budú samy v dospelosti knihy vyhľadávať.

Deťom číta knižky len 16 % rodičov. Škola síce naučí dieťa zvládať techniku čítania, ale to neznamená, že si dieťa samo vybuduje potrebu čítať.

Čítanie nie je pre deti prirodzená vec, a preto je dôležité, aby sme ich k tomu viedli, a to aj vlastným príkladom. Školákom môžete stokrát hovoriť, že sa majú odlepiť od televízora a radšej si čítať, ale ak sama knihu otvoríte len pri príprave bábovky, dieťa si právom povie, že to je prežitok.



Vzory priťahujú, a keď si večer namiesto vysedávania pri televízore čítame, deti to prirodzene zaujme tiež. „Veľa čítame, náš syn nás napodobňuje. Berie si anglický slovník a zalezie si s ním pod perinu,“ potvrdzuje starú pravdu mamička štvorročného chlapca.




Prečo predčítať?
Spoločné chvíle pri čítaní posilňujú pozitívne citové väzby. Čas strávený čítaním patrí len dieťaťu, nie „prevádzkovým záležitostiam“. Pri „návšteve“ čarovnej záhrady či temného lesa vzniká pocit spolupatričnosti.

Čítanie rozširuje slovnú zásobu. Pri čítaní rozprávky natrafíme na menej známe slovíčka, ktoré treba vysvetliť. Dieťa sa zároveň učí pýtať na to, čomu nerozumie. Za každú otázku by sme mali dieťa pochváliť, pretože zvedavosťou sa najviac naučí.

Čítanie stimuluje fantáziu a tvorivosť. Kratučká rozprávka sa vďaka všetečným otázkam malých zvedavcov môže pretiahnuť o štvrť hodiny a dej sa môže posunúť úplne inde.
Keď predškolákom čítame aspoň 15 – 30 minút denne, posilňujeme ich schopnosť sústrediť sa.

Čítanie prináša rad vedomostí, ktoré by inak dieťa nezískalo, cibrí aj poslucháčske a analytické zručnosti, rozvíja myslenie a pamäť. U dieťaťa, ktorému sa predčíta, je vysoká pravdepodobnosť, že bude sebavedomejšie, bude mať v škole dobré známky a knihy bude čítať rado a bez donútenia. Malí čitatelia nájdu v postavách svojich kamarátov, identifikujú sa s hlavným hrdinom a spolu s ním prekonávajú životné prekážky.



Pravidelnosť
Vytvorte si z každodenného čítania rodinný rituál, pomôže to vám aj vášmu dieťaťu. Vy si „odbehnete“ od každodenných starostí, ponoríte sa do rozprávkového sveta fantázie, omladnete pri návrate do detských liet s obľúbenou rozprávkou. Budete sa tešiť na spoločný čas, keď sa venujete naozaj len sebe navzájom. A navyše budete kulti
 
 
 
Kedy a ako začať čítať deťom?
 
 
Akú knihu vybrať pre dieťa, aby ho bavila, rozvíjala a učila dobrému vkusu? Nie je to také zložité. Najdôležitejšie je začať dieťaťu čítať čo najskôr.



„Kniha rozvíja dieťa akéhokoľvek veku, či už je to pár strán leporela alebo tristostranový dobrodružný román bez obrázkov,“ zdôrazňuje Tereza Horváthová z nakladateľstva detských kníh.

Bez zveličenia možno povedať, že nikdy nie je dosť skoro na to, aby sme začali deťom čítať. Na čítanie pre najmenších sú vhodné riekanky, básničky a rýmovačky, ktoré sú melodické, rytmické a kladú dôraz na opakovanie. Monotónny rytmus pomáha rozvíjať zmysel pre jazyk a navyše pekne uspáva.

Mamičkin hlas
Dieťa v najranejšom veku chce počuť predovšetkým mamičkin hlas. Snažte sa, aby intonácia a farba hlasu vyžarovali teplo, aby vyvolávali príjemné pocity. Zapojte všetky zmysly dieťatka. Ukazujte prstom na obrázky v knihe a pomenujte ich. Keď už dieťa začína hovoriť, veďte ho k tomu, aby samo ukázalo a povedalo, čo je na obrázku.



Obrázky
Obrázky pomáhajú rozširovať slovnú zásobu i fantáziu, učia dieťa chápať symbolicky stvárnené predmety. Postupne pochopí, že lopta, ktorú drží v ruke, a lopta, ktorá je na obrázku, je tá istá vec. Keď si malý špunt na obrázku všimne zajačika pod stromom, vymýšľa, čo tam robí, odkiaľ a kam ide.

Deti chcú počuť hlavne o sebe
Deti každého veku milujú domácky vyrobené knižky a príbehy „na mieru“ o nich samých, mamičke, oteckovi, dedkovi a babičke.
Príbeh musí byť jednoduchý a reálny, aby si ho mohlo dieťa predstaviť.
Pred spaním tiež niektoré deti baví počúvať, ako išli všetci spať. Rozprávanie ich baví, pretože sa vzťahuje na konkrétnu situáciu, v ktorej sa momentálne nachádzajú.

Akou knihou začať?
Detskí psychológovia upozorňujú, že nie je dôležité, na akej kvalite kníh dieťa začína, ale kam dôjde, až si bude vyberať literatúru samo bez ovplyvňovania školou či rodičmi. Dôležitejšie než samotný obsah knihy je subjektívny pocit malého čitateľa.
„Ak sa teda nenájde ku knižke cesta, vzťah, psychická pripravenosť dieťaťa, potom ani preverený titul nemá šancu,“ vysvetľuje detský psychológ PhDr. Václav Mertin.

Menšie deti sa často upnú na svoju obľúbenú rozprávku a tú chcú počuť až do omrzenia. Deti majú rady stereotyp. Nemusia sa usilovať o pochopenie deja a lepšie si vychutnajú iné aspekty rozprávania, melodiku a rytmus hovoreného slova, zamerajú sa na detaily.

Akú knihu vybrať?
„Knihy formujú myslenie, otvárajú dieťaťu obrovský svet fantázie. Napríklad vo Francúzsku má dieťa od jedného roka knihovničku. Najprv má jednoduché knihy, z ktorých sa učí základným veciam – poznáva tvary, farby. Neskôr má svojich obľúbených hrdinov,“ hovorí Horváthová.
„Knižný trh pre deti je, bohužiaľ, z veľkej väčšiny zaplavený brakom,“ domnieva sa.
„Nakladateľstvá sa buď spoliehajú na osvedčenú klasiku alebo na zastaraný západný gýč, ktorým zahlcujú detskú myseľ. Svet sa však mení. Detská literatúra v mnohých európskych krajinách odzrkadľuje súčasný svet a problémy i radosti detí tohto sveta, je vtipná, objavná, živá. Detská kniha naozaj učí deti myslieť, vnímať, zažívať, chápať základné problémy, vzťahy... a je veľmi dôležitá.
Dobrá kniha baví deti opakovane a učí ich pozorovať.



Vyberáme podľa veku
Začíname obrázkami, leporelami, riekankami, môžeme čítať krátke poviedky a rozprávky, rozprávame vymyslené príbehy „šité na mieru“. Tie sú v istej fáze pre niektoré deti stráviteľnejšie než čítaná rozprávka.
Deti poznávajú všetkými zmyslami, všetko rady ocumľávajú a obchytávajú, preto pre najmenších voľte knihy z odolných materiálov. Neposedné ručičky zabavia aj interaktívne knižky – hračky, ktoré majú namiesto klasických ilustrácií vyberateľné puzzle. Nechajte svoje ratolesti, nech si obracajú stránky, dlho prezerajú obrázky, ale zároveň ich veďte k úcte ku knihám. Do knižky sa nečmára, nevytrhávajú sa listy.
Predškoláci ocenia klasické rozprávky, pre starších predškolákov sú vhodné rozprávky čítané na pokračovanie. Pred ďalším čítaním zrekapitulujeme doterajší dej, aby se dieťa zorientovalo. Rozprávky vyberáme podľa záujmu dieťaťa – o mačičkách, o autách...

Skúsenosti mamičiek:
„Počúvali sme – hlavne žiadne ‚klálovstvo‘. Nechcel rozprávky, len príbehy o zvieratkách alebo o ľuďoch, pokiaľ možno s dramatickou zápletkou. Často navrhol hlavnú osnovu, ktorou sme se riadili pri rozprávaní,“ dosvedčuje mamička päťročného Jakuba. Rozprávka o kráľovi, princovi a princeznej, vodníkovi niektoré deti nezaujme.

„My máme deti ešte maličké, takže ťažko posudzovať, ale počúvanie rozprávok ich rozhodne nebaví – ani čítaných s obrázkami, ani rozprávaných. Len v poslednom čase sa začínajú chytať na rozprávky o dvoch chlapcoch s ich menami – to sa potom i zapoja,“ opisuje iná mamička dvojročných dvojčiat detskú záľubu v príbehoch, ktoré sa dieťaťa skutočne týkajú.

„Nášho Peťka baví maximálne rozprávanie o autách, bagroch, žeriavoch a zvieratkách. Najlepšie, keď tie zvieratká jazdia v tých autách a bagroch. Klasické rozprávky ho nebavia,“ opisuje svoju skúsenosť matka štyriapolročného Peťka.

„Ak im chcem povedať nejaký príbeh, vydržia sledovať jedine divadielko s plyšiakmi a bábkami, do ktorého sa občas zapoja,“ potvrdzuje mamička tri- a štvorročných chlapečkov. Áno, niekedy je nutné urobiťz čítania „poriadnu šou“. vovať hlasné čítanie, prácu s hlasom a herectvo.
Hlavné je, aby vás to obidvoch bavilo. Nebojte sa dramatických páuz, smiešnych zvukov, grimás, gestikulácie, maňušiek.

Dôležitá je predovšetkým pravidelnosť, stačí dvadsať minút denne, pokiaľ možno v rovnakom čase.
Rozprávka pred spaním je rokmi overený recept.